در آخرین هفته از ماه نوامبر سال گذشتهی میلادی، پیامها و توییتهای تبریک و خوشحالی متعددی با موضوعمایکروسافت ردوبدل شدند. ردموندیها توانسته بودند با عبور از اپل به باارزشترین شرکت جهان تبدیل شوند؛ مسیری یکساله که طی آن غولهای دیگر همچون آمازون و هولدینگ آلفابت گوگل نیز پشتسر گذاشته شدند. کارمندان باسابقهی مایکروسافت که دیگر به دوربودن شرکتشان از روزهای اوج و زمان مدیریت بیل گیتس عادت کرده بودند، بهیکباره با سیلی از پیامهای تبریک از سوی دوستان و آشنایان روبهرو شدند.
باوجود اهمیت بالای خبر و دستاوردی که برای ردموندیها بههمراه داشت، در جلسهی هفتگی بعدی میان مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت، هیچ صحبتی از آن بهمیان نیامد. ساتیا نادلا حتی در مصاحبهای که در ردموند با رسانهها داشت، از سؤالهای متعدد پیرامون موقعیت بهدستآمده برای مایکروسافت بهنوعی عصبانی شد. او در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود:
وقتی کسی افزایش ارزش بازار ما را جشن میگیرد، ناراحت میشوم.
مدیرعامل مایکروسافت در دوران اوج اخبار یک تریلیونی شدن شرکت تحت مدیریتش، اهمیت زیادی برای آنها قائل نبود. ارزش بازار شرکت از زمان مدیریت او در سال ۲۰۱۴ رشد ۲۳۰ درصدی داشت و نادلا باز هم اعداد را بیمعنی میدانست. او حتی هرگونه شادی برای رسیدن به چنین نقطهی عطفی را شروعی بر پایان شرکت تعبیر میکرد.
جدیت در صحبت کردن، بخشی از شخصیت منحصربهفرد مدیرعامل مایکروسافت محسوب میشود. نادلا، مهندس ۵۱ سالهای با چندین مدرک دانشگاهی که در حیدرآباد هند پرورش یافت، به خلقوخویی منظم و قانونمند شهرت دارد. او دربارهی موفقیتها گفته بود:
ما در مایکروسافت عادت بدی داریم و نمیتوانیم خودمان را به جلوتر حرکت دهیم. درواقع ما از موفقیتهای گذشته بسیار خشنود میشویم. ما درحال یادگیری این مهارت هستیم که به گذشته نگاه نکنیم.
حتی اگر موفقیتهای مایکروسافت ادامه نداشته باشند، دستاوردهای نادلا در ۵ سال مدیریت پس از استیو بالمر، تاریخی محسوب میشوند. شرکت زمانی در مسیر قدیمی و منسوخ شدن حرکت میکرد و تقریبا همهی فرصتهای دنیای رایانش را در دههی ۲۰۰۰ از دست داده بود. از گوشیهای موبایل و موتورهای جستوجو تا شبکههای اجتماعی، همگی از دسترس ردموندیها دور مانده بودند. بهعلاوه اصلیترین منبع درآمدی شرکت یعنی ویندوز که بهصورت پیشفرض با هر کامپیوتر شخصی عرضه میشد، دوران رکود را طی میکرد.
بازاریابهای مایکروسافت ترجیح میدهند که بازگشت شرکت به اوج را نوعی قدرت فناوری مطرح کنند و کمتر به تغییر فرهنگی ایجادشده میپردازند؛ تغییری که نادلا با عبارتهایی همچون «یکدلی» داخل سازمانی و تغییر رویهی تیم از «ذهنیت ثابت» به «ذهنیت مبتنی بر رشد» تعریف میکند. واقعیت تغییرات ایجادشده در مایکروسافت را میتوان تاحدودی دردناک دانست. این واقعیت در مصاحبهی رسانهها با چندین مدیر اجرایی، مشتری و رقیب کنونی و سابق ردموندیها دیده میشود.
مایکروسافت تحت مدیریت نادلا سرمایهگذاری در بخش ویندوز را کاهش داد و کسبوکاری عظیم در حوزهیرایانش ابری ایجاد کرد؛ کسبوکاری که در سال گذشته درآمدی حدود ۳۴ میلیارد دلار داشت. خدمات ابری مایکروسافت، امروز گوگل را پشت سر گذاشتهاند و در حوزههای کلیدی مهمی نیز پیشرفتهای چشمگیری بهسمت فرمانروای بازار یعنی آمازون داشتهاند. رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس دربارهی روند مایکروسافت میگوید:
من هیچ شرکت نرمافزاری را در جهان نمیشناسم که چنین روند سقوطی را با بازگشتی به این خوبی جبران کرده باشد.
مجموعهی نرمافزارهای کاربردی مایکروسافت یعنی آفیس قبلا محصولی بهصورت یکبار فروش بود که همهی ما دستیار جالب آن یعنی Clippy را بهیاد داریم. امروز سرویس آفیس به مجموعهای عظیم از خدمات ابری تبدیل شده است که ۲۱۴ میلیون مشترک با پرداخت سالانه ۹۹ دلار دارد. خدمات ابری آفیس درحالحاضر از مجموع کاربران اسپاتیفای وآمازون پرایم هم کاربران بیشتری دارد.
پلتفرم ابری مایکروسافت یعنی آژور، مشتریان مشهور و بزرگی همچون اکسونموبیل، استارباکس و والمارت دارد. بهعلاوه سیلیکونولی نیز امروزه اعتماد بیشتری به ردموندیها دارد که اعتماد کسبشده را مدیون خرید هوشمندانهی لینکدین، شبکهی اجتماعی کسبوکار و گیتهاب، مخزن مشهور کدهای نرمافزاری هستند.
همکاران نادلا میگویند بازگشت مایکروسافت به مسیر بههمان اندازهی جذابیت، ترس هم دارد. مدیرعامل یکی از شرکتهای نرمافزاری رقیب ردموندیها که نخواست نامش فاش شود، بازگشت آنها به اوج را با بازگشت شخصیت Darth Vader در فیلمهای جنگ ستارهای مقایسه کرد. او قدرت گرفتن مجدد مایکروسافت را تهدیدی برای دنیای فناوری میداند.
اظهارنظر رقبای کنونی دربارهی مایکروسافت نشان میدهد که حتی مدیریت فردی با عقاید میانهروی بیشتر همچون نادلا هم نمیتواند باورها دربارهی ردموندیها را تغییر دهد. اگر استیو بالمر، مدیرعامل قبلی شرکت با رفتارهای خاص غرورآمیز و لباسهای رسمی و فریاد زدن روی سن شناخته میشود، امروز نادلا بیشتر با ظاهری آرام و پوشیدن هودی شهرت دارد.
زمانیکه نادلا بهعنوان جایگزین بالمر انتخاب شد، شرکت در وضعیت نامناسبی قرار داشت و ویندوز روندی سقوطی را پیش گرفته بود. البته ویندوز در دوران اوج ۹۰ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. ردموندیها در آن زمان هم برای هر کامپیوتر شخصی و لپتاپ بهفروشرفته حق مجوز دریافت میکردند و سیستمعامل هنوز برای آنها سوددهی داشت. منتهی، مردم بهمرور بهسمت گوشیهای هوشمند اندرویدی و iOS جذب میشدند و کسبوکار سیستمعامل در معرض خطر بود. هرچند هنوز هم ویندوز با درآمد سالانه ۲۰ میلیارد دلار کسبوکاری سودده تلقی میشود.
درگذشته، اهمیت کامپیوترهای شخصی برای کاربران موجب شده بود تا مدیران اجرایی با قدرت تمام برای کنترل هر صنعت مرتبطبا ویندوز تلاش کنند. آنها هرگونه سوددهی از صنعت جدید را با شدت زیاد بهسمت ویندوز میکشیدند. درنتیجه همهی محصولات جدید نیز برند ویندوز را یدک میکشیدند که از میان آنها میتوان ویندوز فون را نام برد. حتی سرویس ابری ردموندیها، درابتدا Windows Azure نام داشت.
نادلا که بیش از نیمی از عمر خود را در مایکروسافت و در بخشهایی خارج از ویندوز طی کرد، از جنگ بر سر قدرت برای جانشینی بالمر فاصله گرفت. او در سال ۱۹۹۲ از سان مایکروسیستمز به مایکروسافت آمد. مدیر او در آن زمان جف تپر بود که به فردی با قابلیت همکاری با دیگران و توانایی در اجرای کارها نیاز داشت. تپر معاون بخش آفیس بود و پس از مصاحبهی موفق با ساتیا، او را استخدام کرد.